Modeindustrien

Tøj har det med at tjene to formål: praktikaliteter eller forførelse. Nogle gange er det begge dele, men som regel er det det ene mere end det andet.

Vi laver mode på grund af forførelseselementet – for at blive forvirret, fanget af det irrationelle, for at give efter for begærer, du ikke vidste fandtes, eller du havde. Den pink t-shirt, den sorte og hvide-strib, lige nu, tak.

Modeindustrien

På den måde elsker vi mode. Vi elsker forførelse og den måde, tøj støtter os på i vores veje i verden.

Ud over at skabe smukt tøj af høj kvalitet er et af vores højeste mål at hjælpe med at nedbryde grænser for, hvad der er ‘rigtigt’ og ‘forkert’, og hvad du ‘kan’ og ‘ikke kan’ gøre.

Vi tror på at styrke mennesker, så de træffer deres egne beslutninger.

 

WHAT YOU WEAR SHOULD SUPPORT YOUR WAYS AND BELIEFS

Sådan ser vi på det hos Mads Nørgaard

 

Og ja, vi har et ambivalent forhold til modeindustrien.

På den ene side elsker vi at blive forført af nye ideer, hvad enten det er nyt tøj, nye popsange eller nye vaner. Optimismen og glæden ved livet tænder os.

Men på den anden side bekymrer det os, at skiftene sker så hurtigt. Nye kollektioner og de seneste modetendenser synes at erstatte fuldt ud funktionelle beklædningsgenstande. Industriens aftryk er simpelthen for store.

Vores kærlighed til mode og vores ambivalens med modeindustrien skaber spændinger.   

Det er et velkendt dilemma for mange af os. Desværre har vi ikke et nemt svar eller en hurtig løsning.

Fakta er, at de fleste mennesker i Vesten har mere end nok tøj. Hvis alle butikker, som sælger tøj, lukkede i morgen, ville vi have tøj nok til de næste fem år – eventuelt undtaget handsker, strømper og undertøj. 

En del af vores løsning er at forsøge at sænke processen og designe tøj, vi tror, vil forsætte med at være moderne. Sæson efter sæson genbesøger vi temaer som sømandsstrik, arbejdstøj og striber, der fungerer som ankre i vores designproces og den måde, vi går til mode på.

En anden del af vores løsning er konstant at gentænke, hvordan vi producerer vores tøj, selv om det er lettere sagt end gjort.